Van valkuil naar kwaliteit
Heb jij ook wel eens te maken met een collega of medewerker die onzeker is en wil je die persoon graag begeleiden in het versterken van zijn zelfvertrouwen? Dan is dit artikel voor jou bedoeld.
Onzekere collega
Het gaat om een collega die veel bevestiging nodig heeft, niet snel zelf initiatief neemt en een afwachtende houding aanneemt. Herkenbaar? Heb je wel eens in een gesprek met deze collega gevraagd wat zijn kwaliteiten zijn? Negen van de tien keer wordt er met veel nadenken en aarzelend een kwaliteit genoemd.
De punten die voor verbetering vatbaar zijn worden zo opgerakeld. De valkuilen zijn vooral op de voorgrond. Je kunt deze collega/medewerker ondersteunen door hem meer inzicht te laten krijgen in zijn eigen kwaliteiten. Zo wordt het zelfvertrouwen versterkt.
Kernkwadrant van Daniel Ofman
Het kernkwadrant (Daniel Ofman) kan goed helpen bij inzicht krijgen in kwaliteiten. Het kernkwadrant is opgebouwd uit een kernkwaliteit, een valkuil, een uitdaging en een allergie.
Kernkwaliteit
Kernkwaliteiten zijn eigenschappen die tot de kern van een persoon behoren. Ze maken je tot wie je bent. Het zijn opvallende kwaliteiten die anderen meteen opvallen, maar die door de persoon zelf vaak als ‘normaal’ gezien worden.
Valkuil
Elke kernkwaliteit heeft een zon- en een schaduwzijde. De schaduwzijde noemen we ook wel een valkuil. De valkuil is het gedrag wanneer je doorschiet in je kernkwaliteit. In de volksmond noemen we dat ‘te veel van het goede’.
Uitdaging
Bij de valkuil van een kernkwaliteit krijgen we de uitdaging cadeau. De uitdaging is het positief tegenovergestelde van de valkuil. Als je iets meer van je uitdaging hebt, voorkom je dat je in je valkuil stapt en blijf je in je kwaliteit.
Allergie
Je allergie is het negatief tegenovergestelde van je kernkwaliteit en het ‘te veel’ van je uitdaging.
valkuil naar kwaliteit
Iemand die onzeker is, is meer gericht op de valkuilen. Maar hoe kunnen de valkuilen, de lijst met verbeterpunten, nu helpen bij het achterhalen van de kwaliteiten?
Een valkuil is het ‘te’ van de kernkwaliteit. Achter elke valkuil ligt een kernkwaliteit ten grondslag. Achter de valkuil ‘onzichtbaarheid’ zit bijvoorbeeld de kwaliteit ’bescheiden’ en achter de valkuil ‘pietluttig’ kan de kwaliteit ‘nauwkeurig’ schuilgaan. Hieronder staat een voorbeeld van een ingevuld kernkwadrant.
Er is geen standaard lijst met welke kwaliteiten er bij welke valkuil horen. Kernkwaliteiten en valkuilen zijn persoonlijk. Zo zal geen een kernkwadrant op dezelfde manier worden ingevuld.
De uitdaging
De volgende stap is de kwaliteit te belichten en de ander laten nadenken over wat nodig is om in de kwaliteit te blijven. De uitdaging achterhalen. Waar mag die persoon iets meer van hebben om niet in zijn valkuil te stappen?
Door de medewerker op deze manier te begeleiden vergroot je het zelfinzicht. Meer zicht op de kwaliteiten vergroot het zelfvertrouwen en laat de medewerker groeien.
Het kernkwadrant is een van de vele coachtools die je krijgt aangereikt in de opleiding ’Coachen op de werkvloer’. Een praktisch toepasbare en persoonlijke coachopleiding waarbij je de coachende houding aanleert en de ander ondersteunt in zijn groei en ontwikkeling.
Wil je weten of deze opleiding iets voor jou is? Klik hier voor meer informatie.
Warme groet, mede namens Hans en Alice,
Denise Rösken
BCoach | coachopleiding.nl