Spring naar content

Geef complimenten voortaan op deze manier (voor maximaal effect)

1 maart is het Nationale Complimentendag

Een mooie kans om de mensen om je heen blij te maken met een welgemeend compliment. Maar let op: er zijn verschillende manieren om een compliment te geven. Niet alles komt even goed aan. Hoe zorg je ervoor dat jouw compliment goed binnenkomt en makkelijk te accepteren is?

Complimenteer gedrag, niet bezittingen

Als je een compliment geeft, doe dat dan over iemands gedrag, eigenschap of werk, in plaats van over zijn bezittingen. Dus niet: ‘Wat een mooie jas heb je aan’, maar: ‘Wat heb je die jas goed gekozen’, of ‘Ik vind dat jij je goed kleedt’.

‘Het was echt een koopje’

Omdat Nederlanders zo weinig gewend zijn aan positief commentaar, reageren ze er soms merkwaardig op. Stel dat je iemand complimenteert, omdat je bijvoorbeeld vindt dat hij zich heel mooi gekleed heeft, dan kan het voorkomen dat je één of meer van de onderstaande reacties krijgt:

  • ‘Joh, dit heb ik al jaren.’
  • ‘Ik heb zomaar wat uit de kast gepakt.’
  • ‘Het was echt een koopje.’

Er zijn twee mogelijkheden: je compliment was overbemeten of de ander heeft niet geleerd om ‘dank je’ te zeggen bij een compliment. Veel mensen hebben niet door hoe ontmoedigend en lomp het is om een compliment niet gracieus te aanvaarden.

Daarom is het verstandig een compliment niet te breed uit te meten.

Compliment geven, hoe dan wel?

Het is van belang complimenten te maken over iets, waarbij waardering voor de ander telt: een prestatie die veel inspanning gekost heeft of iets dat voor het eerst goed lukt. Maar als je tegen iemand zegt dat hij aardig zingt, als hij dat al zijn leven lang doet en zijn cd’s goed verkopen, moet je niet verbaasd zijn als hij wat merkwaardig reageert.

Duim omhoog

Er zijn natuurlijk meer manieren om waardering te uiten, bijvoorbeeld door middel van een schouderklop, een cadeautje, een uitnodiging om samen te gaan lunchen, een bosje bloemen of een duim omhoog!

Complimenten geven is vooral op de werkvloer erg belangrijk. Medewerkers die zich gewaardeerd voelen, zijn gelukkiger, presteren beter en zijn minder snel geneigd om zich heen te kijken. Wil jij coachingsvaardigheden leren voor op je werk? Neem een kijkje bij onze opleiding Coachen op de Werkvloer.